Powered By Blogger

Tuesday 24 September 2013

SEDIKIT INFO TENTANG MERBAH LEKIR

Merbah lekir atau kuning atau luris leher semestinya burung dari jenis merbah iaitu burung jenis pengicau..Di gelar PYCNONOTUS FINLAYSONI dalam ilmiahnya atau di sebut STRIPE-THROATED BULBUL dalam bahasa inggeris..Seringkali terdapat di asia tenggara,tp ada sesetengah tempat tidak dijumpai penyebaran burung ini..
     Negara yang didapati tersebarnya burung jenis ini adalah KEMBOJA,CHINA,LAOS,VIETNAM, THAILAND,MYANMAR,dan MALAYSIA sendiri...Tapi difahamkan,jumlah spesis burung ini makin berkurangan pada sesebuah tempat..Dan yang di persalahkan semestinya peminat-peminat burung ini sendiri,kerana memikat burung hutan untuk di pelihara,dengan menolak kemungkinan lain iaitu habitat asal yang kian dimusnahkan oleh tangan-tangan yang fikir mereka benar.
     Seperti lain nya burung dalam keluarga PYCNONOTIDAE ini adalah burung jenis pemakan buah dan juga serangga..Suka hidup di hutan yang terbuka dan pinggir-pinggir kampung serta kebun-kebun buah...Jika di habitat asalnya,burung ini sering terlihat hidup berpasangan,dan burung jantan akan menguasai kawasannya sendiri.Kerana itu sering kali terlihat perkelahian akan berlaku saat burung jantan lain memasuki kawasannya..Dan burung Merbah Lekir juga sering di lihat berkelahi dengan burung jenis merbah lainnya seperti Merbah Kapur atau Merbah Rimba..
         

p\s  :kerana beberapa sebab,gambar merbah lekir belum dapat di sertakan lagi.
        insyaAllah akan menyusul dalam laporan memikat nanti..

8 comments:

  1. assalamualaikum, kawe minat sangat nga blog ni

    ReplyDelete
  2. macam mana nok kenal jantina merbah lekir

    ReplyDelete
  3. kawe ado simpan 3 ekor merbah lekir, tapi tok tahu boleh wat denok ko dok?

    ReplyDelete
  4. Terima kasih ke atas maklumat ini.

    ReplyDelete
  5. Di letakan 2ekor dlm 1sarang kalau jantan sama jantan ape akn jadi?kalau jantan ngn betina plak cmna?sbb xthu jantina..

    ReplyDelete
  6. Kalau blh bincangkan juga tentang jantina lekir ni..apa perbezaan antara jantan dan betina..

    ReplyDelete
  7. Merbah lekir kena lesen ko

    ReplyDelete